Etiketter

, ,

Nu är det snart jul och finns det något förutom skinkan, sill, kroppkakor, revben, Janssons, gravad lax, brunkål, rödkål, grönkål, sillsallad etc… som är ett måste på julbordet så är det köttbullar! Hemgjorda köttbullar smakar såååå mycket godare än färdigköpta. Inte minst för att man också vet vad de innehåller…Lite pilligt kan det förstås vara och det är inte något man slänger ihop på 20 minuter men jag tycker ändå att jag har fått kläm på hur jag skall göra för att få det effektivt och bra och det tänkte jag dela med mig med här. Två krux har varit att få bullarna runda och att det luktar så otroligt mycket stekos i huset långt efter att man är färdig. För att råda bot på dessa ”problem” lägger jag köttbullarna i kokande vatten först i ca 3 minuter och sedan gräddar jag dem på plåt i ugnen. Mycket effektivt! De blir rundare och oset uteblir nästa helt. Tänk dock på att ha på fläkten hela tiden ändå! De här köttbullarna är gjorda på nötfärs och jag vet att många tror att de kommer att bli torra då men se det blir dom inte!

Köttbullar

Det här behövs till ca 50 normalstora eller ca 70 små köttbullar:

  • 1 kg nötfärs
  • 2 köttbuljongtärningar löst i 5 dl vatten
  • 2 dl ströbröd
  • 2 ägg
  • 1 tsk salt
  • 1 stor finhackad lök som du steker i smör tills den är mjuk

Sätt på ugnen på 220 grader. Koka upp vattnet i en gryta och låt buljongtärningarna smälta däri. Låt svalna. Snabbast går det om man häller kallt vatten i diskhon och sätter ner grytan med buljongen i. Rör man lite grand så har buljongen svalnad på bara ett par minuter. Häll ströbrödet i en stor bunke och häll sedan buljongen över. Låt stå och svälla medan du hackar och steker löken. Lägg sedan lök, nötfärs, ägg och salt i bunken med ströbröd och rör noga om. Koka upp vatten i en gryta. Lägg ett bakplåtspapper på en plåt. Forma köttbullarna efter önskad storlek och lägg försiktigt ner i det kokande vattnet. När de kokat ca 3 minuter lyfter du över dem men hjälp av en hålslev till plåten. När plåten är full ställer du in den i ugnen. Det funkar att ha två plåtar inne samtidigt om man använder varmluftsugn. Stek köttbullarna i ugnen i ca 25 minuter tills de har fått färg. Ta ut plåten och vänd köttbullarna ett par gånger under tiden så att de får färg runt om. Ha på fläkten under hela tiden och även en stund efteråt så minskas matoset betydligt.